Transfer znalostí

avcr-logo

PORTÁL TRANSFERU AV ČR

Propojujeme vědu s byznysem

ČASOPISY, PODCAST, SÍTĚ: Lepší informovanost pomůže i transferu znalostí.

Přiblížit lidem výzkumnou práci a výsledky našich badatelek a badatelů Akademie věd ČR srozumitelnou cestou. To je hlavním úkolem komunikačních kanálů, které už sedmým rokem rozvíjí odbor akademických médií Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR.

Informace k decizní sféře a lidem se zájmem o vědu přibližuje oficiální čtvrtletník Akademie věd A / Magazín. Na mladší fanoušky vědy cílí časopis menšího formátu A / Easy. Posluchače audia zaujme A / Podcast Akademie věd a na širokou veřejnost se obrací profily Akademie věd na sociálních sítích typu Facebook, Instagram nebo X (dříve Twitter).

Časopis A / Magazín

Vychází od roku 2017 (zpočátku pod názvem A / Věda a výzkum). Každé číslo čtvrtletníku se zaměřuje na jedno centrální téma, které rozebere na větším počtu stránek. Vedle tohoto tématu přináší také rozhovor, fotoreportáž, jeden text soustředěný na výzkumné téma Strategie AV21 a další články. Aktuální číslo vyšlo 14. září 2023 a soustředí se na téma umělé inteligence. Vedle toho přináší také texty o dějinách Krymu nebo rozhovor s vědkyní Veronikou Vymetálkovou z Ústavu experimentální medicíny AV ČR. A / Magazín vychází v nákladu 4000 výtisků. Distribuuje se na vybrané adresy (například poslance, senátory, některé zástupce veřejné správy ad.), ale také každému zájemci, který si o tiskovinu napíše na e-mailovou adresu predplatne@ssc.cas.cz.

Obrázek na obálku aktuálního čísla A / Magazínu vygeneroval software využívající umělou inteligenci Midjourney

Časopis menšího formátu a s nižším počtem stran A / Easy cílí na mladší publikum a čtenáře, kteří by sami o sobě tiskovinu o vědě nevyhledali. Cílem je ukázat i jim, že věda a výzkum mohou být zajímavé, poutavé a dokonce dobrodružné. Texty jsou kratší a časopis obsahuje více obrázků a infografik. První letošní číslo rozebralo téma války – mimo jiné z hlediska právní filozofie nebo z historického pohledu.  

A / Easy

Vychází dvakrát ročně v nákladu 8000 výtisků. Primárně je k dostání především na jarním Veletrhu vědy na Výstavišti PVA Praha v Letňanech a na podzimním Týdnu Akademie věd ČR (jak v hlavní budově Akademie věd na Národní třídě, tak na jednotlivých pracovištích AV ČR při příležitosti jejich dnů otevřených dveří).

Číslo A / Easy zaměřené na téma války vyšlo v květnu 2023, další vyjde v říjnu.

Podcast a sítě

A / Podcast Akademie věd ČR – Věda na dosah přibližuje už od roku 2020 posluchačům svět badatelek a badatelů a jejich rozmanité práce většinou formou audio rozhovorů. Každá epizoda má průměrně 30 minut. Letos v září získal akademický podcast ocenění Top rated v prestižní soutěži komunikačních projektů Zlatý středník, kterou pořádá PR klub. Stvrdil tak svou kvalitu podruhé za sebou, protože stejnou cenu obdržel už loni. Body si podcast připsal také v soutěži pořádané Nadací OSF, když získal nominaci na Novinářskou cenu 2022 v kategorii audiovizuální žurnalistiky.  

V průběhu roku 2023 jsme ale použili i jiné formáty, například „podcast naživo“, nahrávaný během Veletrhu vědy 2023:

Dalšími méně častými, ale velmi úspěšnými formáty, jsou audio články – namluvené texty, které původně vznikly pro A / Magazín. Jako příklad lze uvést Audio článek: Jak se nebát strachu a posilovat odolnost anebo Komentáře: Temná hmota, přísliby termojaderné fúze a krize duševního zdraví Evropanů.

Každou epizodu si v prvních týdnech po zveřejnění poslechne průměrně více než 1600 lidí, celkem evidujeme zhruba 230 000 přehrání všech epizod. Za celou dobu existence podcastu bylo natočeno a zveřejněno více než 100 epizod. Cílovou skupinou jsou mírně poučení fanoušci vědy a vzdělání. Podle statistik z platformy Spotify for Podcasters ho nejčastěji poslouchají lidé mezi 28 a 34 lety (27 %) a také 35 a 44 lety (25,3 %). Pětina posluchačů pak spadá do kategorie 23 až 27 let.

Samozřejmou součástí komunikace jsou pochopitelně profily na sociálních sítích. Akademie věd ČR je aktivní na všech hlavních sítích, tj. na Facebooku, Instagramu nebo X. Nejvíce fanoušků v současné době eviduje síť Facebook, a to více než 52 tisíc fanoušků a téměř 58 tisíc sledujících. Instagram má skoro 21 tisíc sledujících a síť X (dříve Twitter) přes 13 tisíc followerů. Profil Akademie věd na síti LinkedIn pak eviduje 4444 fanoušků (k 15. září 2023).

Text: Leona Matušková, odbor akademických médií DVV SSČ AV ČR
Foto: Josef Landergott, odbor akademických médií DVV SSČ AV ČR

P.S.:

Kolegům z Odboru akademických médií DVV děkujeme za to, že na témata transferu technologií a znalostí nezapomínají. Pro CeTTAV je důležitá komunikace transferářských informací jak vně, tak především uvnitř Akademie, a k tomu se naše časopisy výborně hodí.  Bez nabídky informací o službách CeTTAV, zajímavých transferových případech i trendech v této mladé disciplíně, bychom se těžko setkali se stoupajícím zájmem kolegů z pracovišť o informace i odborné transferářské služby.

Děkujeme vám za profesionální spolupráci.